Thursday, June 18, 2009

Muqqadimah~~

Assalamualaikum, hye, bonjour, anyang haseyo dan sewaktu dengannya. Nama aku seperti yg tertulis di dinding laman blog ini. Tarikh lahir aku pun ada. Jadi cukupla sebagai pengenalan diri dan satu lagi aku masih belajar. Hurm, alhamdullilah akhirnya dapat juga aku menjadi seorang blogger. Suka aku mengingatkan kalian yang membaca, blog aku bukanlah untuk menjenamakan diri aku,maksudnya aku tak suka cita pasal diri aku kecuali pengalaman aku, tetapi tujuan aku menulis blog adalah untuk menyampaikan ide-ide aku dari sudut pandangan aku yang mungkin tidak sebernas Tun Dr.Mahathir tapi sekurang-kurangnya mungkin dapat membuat kalian berfikir di luar linkungan anda . Ok, perlu diingat aku akan cuba menulis blog ini dengan menggunakan seminima mungkin Bahasa Inggeris sebagai tanda protes terhadap sebahagian besar manusia yang menganggap program PPSMI yang dijalankan selama ini akan menhakis nilai Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar. Dari sudut pandangan aku, sebenarnya kita perlu melihat kembali apakah objektif program ini dilaksanakan,adakah untuk memantapkan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar? atau untuk memberi pendedahan awal kepada pelajar supaya membiasakan diri dengan Bahasa Inggeris supaya dapat memudahkan diri apabila belajar ke peringkat tertinggi?Bagi aku tidak timbul masalah kejatuhan nilai Bahasa Melayu walau apa pun tujuannya, logiknya kalau kita fikir sedalam mungkin, mana mungkin bahasa pengantar kita boleh hilang dengan belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Segelintir manusia menegaskan mengapa tidak boleh belajar dalam Bahasa Melayu?Mengapa Jepun boleh?Mengapa Jerman boleh?Aku ambil contoh Jepun,ok Jepun maju dengan bhasa Jepun disebabkan selepas perang dunia mereka bangkit,usaha menterjemah pada ketika itu giat dijalankan,jadi dalam tempoh lebih kurang 50 tahun Jepun sudah cukup matang untak maju,berbeza dengan kita yang baru merdeka tanggal 1957, kemudian baru hendak merangkak mencari arah tuju negara. manusia di luar sedarlah!! kita tak sama dengan Jepun,kita tak sama dengan Jerman,jadi janganlah kalian ingin membandingkan kita dengan negara seperti itu. Realitinya, dalam negara mencapai 52 tahun merdeka kita belum cukup matang untuk berdiri dengan sendirinya. Aku tidak maksudkan kedaulatan negara yang aku maksudkan adalah lebih kepada kemajuan negara. Jadi seharusnya kita mengikut arus semasa bagi mencapai tujuan ini, natijahnya bagi aku program PPSMI patut diteruskan tetapi dengan mengekalkan status quo sekarang iaitu pertama pelajar diberi kelonggaran membuat pilihan dwibahasa dan kedua guru diberi kelonggaran untuk menerangkan dalam Bahasa Melayu sekiranya pelajar tidak faham.Bagi aku perkara ini patut dikekalkan setelah mengambil kira pelajar2 di kawasan pedalaman, ini bermaksud apabila pelajar di kawasan pedalaman sudah dapat menguasai dengan baik status quo ini perlu ditarik.Mungkin keadaan ini tidak tercapai dalam masa 5 tahun,10 tahun mungkin akan tercapai selepas 12 tahun 6 bulan PPSMI dijalankan, tapi itu bukan pokok persoalannya kerana apa??kerana tujuan PPSMI itu. Adakah bumi Malaysia akan hilang selepas 10 tahun??, jadi mengapa perlu cepat melatah dengan PPSMI?? "Rom tidak dibina dalam satu hari",berilah masa.. aku juga pejuang bangsa tapi kita perlu berfikiran rasional dalam hal seperti ini.Akhir bicara, suka aku petik petikan dari akhbar Utusan Malaysia hari ini dalam bahagian ADAP ruangan perspektif tulisan Tun Faisal Ismail Aziz katanya "Saya sendiri misalnya, sewaktu belajar dalam bidang farmasi di USM,tidak pernah dipaksa untuk mengikuti kuliah,menulis tugasan , menyediakan laporan dan melakukan pembentangan dalam Bahasa Inggeris, bahkan adalah pembaziran masa yang amat nyata kerana nota kuliah memang sudah diterjemahkan...Akibatnya kemahiran berucap,menulis ...tidak ditajamkan dan hasilnya sudah boleh diagal seorang graduan yang tidak boleh bercakap,menulis,mendengar dan berhujah dalam Bahasa Inggeris dengan baik,lebih-lebih lagi dalam Bahasa Inggeris saintifik dan teknikal..."Kalaulah ini realitinya,adakah ini yang kita mahu??tepuk dada tanya selera..

4 comments:

  1. haha!..logik la apa hg ckp tu weh..tp aku xskong sgt PPSMI tu..klau hg ada adik hg taw la..try tgok buku math dgn sain depa..budak2 cmtu darjah1,2,3 dh la nk kna blajaq nombor lg..pstu nk trnslate soklan dari BI ke BM lg..ksian btoi...tp btoi la hg ckp..prlu ada status quo pa bnda tah hg ckp tu...tp apa2 pn menarik gak pndgn hg tu..haha!..syabas..

    p/s: aku aiman..ali tu nama samaran

    ReplyDelete
  2. fadzliana a.k.a leynaJune 19, 2009 at 6:56 AM

    i wont say that i do agreed with ALI but i dont say that i agree with awang jugak. i just can see 'goods' from Tun to us positively.
    i have sisters n brother too whattttt...and...and they have no problemo to learn it from zero (as from darjah 1 whatsoever). it is better from nothing to something right..rather than from nathing till de end pun no product bringing forward!(oh tegasnya aku)haha. there is no such things la to translate bm-bi..from there also can gain your vocab satu hal. look, when we susahpayah seeking the translations tu, the result terus melekat d benak otak tau. that is very sure. i stil memorized sampai mati how 'tak tahu apa2' nya i dulu tentang english...spoken apatah lagi!tunggang tebalik. then from zero what i started with my truly truly fave english teacher.it was fun fun fun to learn sampai ke tahap sudah besar ini. okay close my story. but still, what i can see then, peranan ibu bapa yg kat rumah the most2 important.but..parent always blurting that they busy3..then okaylah, if ada kakak or abang yg ada adik2 yg still schooling,y dont you taking responsible.it is about your own siblings improving english.

    kerana terlalu mementingkan BM sehingga English meraka boleh sapu GAGAL or LULUS semata-mata is the things we avoidin for. just marinate this issue into positive ways la.Mengagungkan Eng smpai suruh Lulus dont cost a thing,lain la if 1 rang undang2 baru mengatakan bahawasanya bahasa ibunda Msia dh ditukar ke bahasa penjajah itu...that time we Msian should backoff then. jamganlah pandang sesuatu terlalu -ve..

    guru Bahasa, lecturer bahasa, support usaha kerajaan dalam usaha menangani pelajar lemah bahasa inggeris. dalam era ini, kita takkan dpata lari dari b.inggeris. time sekolah apatah lagi. jangan ingat habis sekolah pun dah selamat. dah keluar dari hellzone lah pada mereka yg beranggapan begitu. padahal,sambung belajar pun lagi dahsyat penggunaan b.inggerisnya di kampus, nota lecturer semua in english.. yang buat matric,diploma,asasi whatsoever pun kena jugak lepas MUET dulu before stepping into their degree. dah degree, every part pun english. golongan bekerja apatah lagi. jgn kata sektor korporat shaja, orang habis spm kalau kerja kedai makan pun dah kena pandai bertutur english sekarang ni. yalah yg makan bukan orang Melayu ja! xperlu nk diletak setiap situasi dalam kehidupan disini.sendiri pun boleh judge..
    lets improve our english..get serious in learning english..teach your siblings, even your parent. it is still not too late.
    hope that bila dah tukar minister Edu ni pun, usaha kerajaan ni masih dikekalkan dan diteruskan.
    sama-samalah menggembleng usaha menyahut seruan yang sangat bermanfaat ini.

    *i dont bother at all if I am semangats. i dont barge anybody :)

    tq vm for reading.really appreciate

    ReplyDelete
  3. ok2..aku stuju apa yg leyna ckp tu...dari segi pemahaman, pembelajaran dan komunikasi mmg BI tu pnting..ye la..sapa yg jajah kita dlu kn...
    tp kdg2 aku risau gak...sstgh org anggap BI ni penting sgt3...ye la..smpai nk brckp pn nk speaking..xkisah la org nk kata aku kolot ke ape ke...tp aku lbih suka klau kita mninggikn lg bahasa melayu dn brbngga dgnnya dari dok pulun blajaq BI dari tadika tu..belajar BI tu mmg la pnting skrg..klau bkn kapitalis2 barat pnya pasai..rs cm xperlu BI ni..lgpn dgn bahasa Inggeris tu xbleh nk tunjuk kata kita pndai..

    Tahukah anda pengasas Internet berbangsa Swedish?Tahukah anda blog banyak ditulis dalam bahasa Jepun iaitu 23 peratus dalam dunia?Tahukah anda bahawa bahasa Inggeris asalnya dari bahasa German melalui suku kaum orang Asli Anglo-Saxon?Pramoedya Ananta Toer tidak berbahasa Inggeris,tapi segenap Eropah menyalin buku-buku tulisannya,termasuk para intelek.Karl Marx tidak berbahasa Inggeris,tapi orang-orang di UK sibuk menela'ah bukunya untuk memahami ideanya. art of war tulisan Sun Tzu juga sibuk ditranslate dek2 org Eropah tu.(dipetik dari blog tehtarikgelasbesar.blogspot.com)

    jd dari pndgn aku...bahasa inggeris is used for communication only..belajar BI ntuk bkomunikasi dgn manusia yg lain bhsanya..bg aku klau nk dptkn ilmu xsmstinya kna brdasarkn bhn2 ilmiah yg brbahasa inggeris...emm..dari tadika math dgn sain dh dikaitkn dgn bhsa inggeris..mcm mana la budak2 tu nk mrasa bngga dgn bahasa sndrik...sdgkn cikgu depa pn dok tlg trnslate2...ye la...nk mngharapkn budak tadika brpikiran mcm kita..payah la cmtu...

    ok..klau nk tgok dari pndgn aku dlm keadaan xbrfikir...siapa lg yg nk mmartabatkn bahasa melayu kalau bkn org melayu sndri..xkn nk suroh org canada ckp bm...nk swoh org jepun ckp BM..nk swoh org itali, venezuela, morocco, egypt ckp bm..haha!..jgn harapla...

    em...apa2 pn..aku xmnolak pndgn dn pndapat awang ataw leyna..smua org ada hak ntuk mmbrikn pndpt masing2 n masing2 berbeza pndapat k...
    respect other's voice n opinion..

    ReplyDelete
  4. yes, that was truly undeniable. :)

    ReplyDelete